week 1! - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Lisanne Belshof - WaarBenJij.nu week 1! - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Lisanne Belshof - WaarBenJij.nu

week 1!

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

27 September 2015 | Nederland, Nederland

Week 2: Here we go!
Na een week lang rustig inburgeren (wat vooral chillen aan het zwembad inhield) had ik erg veel zin om aan mijn stage te beginnen! Maandag 21 September spraken we om 7.45 uur af bij het ziekenhuis. Zelf zijn we al aardig gewend aan de Afrikaanse mentaliteit dus om 8.00 uur kwamen we het ziekenhuis binnenlopen. Tegen 8.30 uur werden we opgehaald door de coördinator van het ziekenhuis, kregen we een rondleiding en mochten we aangeven op welke afdelingen we stage wilden lopen. Rosan, Roos en ik starten op de interne geneeskunde en Nan, Jorick en Danique starten op de eerste hulp. Elke 2 weken wisselen we van afdelingen. De afdelingen die we nog gaan zien zijn: Intensive care, kinderafdeling, kraamafdeling, chirurgie, eerste hulp en de gipskamer.

Dinsdag begonnen we onze stage om 7:00 uur ’s ochtends. Vol goede moed en een beetje zenuwachtig kwamen we op de afdeling. Op de afdeling lagen 45 vrouwelijke patiënten en er waren zowel 2 persoonskamers als 10 persoonskamer. We hebben de eerste dag vooral meegelopen met een collega en heel veel vragen gesteld. Toen Roos en ik een muis spotte in de gang waren we ons er weer goed van bewust dat we in Afrika waren. Dag 2 op de interne geneeskunde verliep eigenlijk hetzelfde als dag 1, behalve dat de muis nu dood in de gang lag.. Na 2 dagen op de interne geneeskunde merkte we dat we ons hier niet goed konden ontwikkelen, we deden namelijk handelingen die we in Nederland in het eerste jaar al deden. (Mensen wassen, helpen met eten geven, bloeddruk en temperatuur meten etc.) We besloten naar de OK te lopen om te vragen of we hier onze laatste dag van week 1 mee mochten lopen. Dit was geen probleem.

Dinsdag avond hebben we onze eerste werkdag goed ingeluid, namelijk bij joe’s beer house! Wanneer je in Namibië bent, moet je hier gegeten hebben. We hebben hier genoten van springbok, oryx, zebra, crocodille en kudu. Vooral de springbok, zebra en krokodil waren voor herhaling vatbaar!

Woensdag startte Roos, Rosan en ik op de OK. Gehuld in een mooi blauw pakje (Wat door kon voor jurk) mochten we de eerste operatie bijwonen. Een 9 jarig meisje met een bovenbeen fractuur. Op de foto was al te zien dat het bot op 2 plekken gebroken was. Het was een heftige operatie om te zien, maar in tegenstelling tot Roos heb ik geen moment van het bed afgeweken. Toen de chirurg druk zette op het bot en deze vervolgens door de OK vloog, stond ik vol verbazing toe te kijken! Ditzelfde stuk bot is weer terug gezet waar het hoort: in het bovenbeen van een 9 jarig meisje. Ook de volgende 2 operaties waren interessant om te zien, een gebroken schouder en weer een gebroken bovenbeen. Het is bizar om te zien hoe onsteriel een OK is in Namibië. Alle deuren rondom de operatiekamers staan open, het was dan ook geen probleem dat wij even bij de operatie van de buren gingen kijken. Ook is iedereen continu druk bezig met zijn/haar mobiel, zo werd het kindje van 6 even niet beademend zodat de assistent haar handen vrij had om whatsapp te checken..

Donderdag avond hebben alle studenten hier hetzelfde ritueel, namelijk dé karaokebar! Dit was wederom een groot succes. Zaterdag hebben Roos, Danique, Rosan en ik gekeken naar een rugby toernooi terwijl de boys aan het paintballen waren. Erg gezellige sfeer en leuk om te zien! ’s Avonds zijn we, net als alle andere studenten, gaan stappen bij club Londen. Hier waren we nog nooit geweest, maar ook dit was erg leuk! Zondag ochtend ging de wekker om 6.45 uur omdat we 9 kilometer gingen hiken. Na een kleine 4 uur slaap is 9 km berg op, berg af lopen een hele opgave! We hebben hier zebra’s, oryx’en, aapjes en elanden gespot. Erg leuk om in het echt te zien. Ook zouden er giraffen te vinden zijn in dit natuurgebied, helaas waren deze te goed verstopt voor ons.

Misschien leuk voor jullie om te weten: Het heeft hier vanmiddag geregend! Echter heb ik hier niks van mee gekregen aangezien ik in een diepe slaap was. Haha! Morgen begint week 3. Roos, rosan en ik gaan naar de afdeling chirurgie! Let’s do this.

Liefs,

Lisanne

Ps. Voor degene die benieuwd is naar foto’s, deze staan op facebook!

• 27 September 2015 - 19:31

Willy Belshof:

hoi Lisanne,

mooi verhaal.
    een hele ervaring maar ook geregeld genieten van de Afrikaanse alcohol. ik heb geen Facebook hoe kan ik de foto's zien?

Groetjes, Pa en Ma.

• 27 September 2015 - 20:03